4 FEBRUARIE 2013 ZIUA MONDIALA DE LUPTA IMPOTRIVA CANCERULUI
« Înapoi la Materiale informative privind sănătatea publică

4 FEBRUARIE 2013

ZIUA MONDIALA DE LUPTA IMPOTRIVA CANCERULUI


De cele mai multe ori, sintagma “lupta impotriva cancerului” pare ca “lupta cu morile de vant”…
Exista persoane “la risc”, exista factori implicati in declansarea acestei boli (factori fizici, chimici, emotionali s.a.), dar exista si metode de diagnosticare precoce a cancerului si exista stilul de viata personal.

In cadrul stilului personal de viata, o importanta deosebita o are alimentatia.
Iata doar cateva dintre alimentele care pot reduce riscul aparitiei cancerului, alimente care nu trebuie sa lipseasca din alimentatia fiecaruia dintre noi:
Broccoli - acest aliment are capacitatea de a ameliora sau a stopa evolutia cancerului cu pana la 45% si aceste beneficii se datoreaza continutului sau deosebit de bogat in vitamine si minerale: vitamina C, vitamina K, fibre vegetale, magneziu, potasiu, vitamina B6 si B2, proteine, acizi Omega3, vitamina B5, calciu, vitamina B1 si B3, zinc, vitamina E s.a.
Mararul si patrunjelul - asigura un continut extrem de ridicat de vitamina C, cel mai puternic antioxidant natural. Aceste plante o pot asigura o cantitate mai mult decat suficienta: 100 g de marar contin 100 mg de vitamina C, iar aceeasi cantitate de patrunjel are o concentratie dubla de vitamina C.
Fructele - citricele sunt foarte bogate in vitamina C, cel mai puternic antioxidant natural. Vitamina C administrata intravenos aduce beneficii considerabile bolnavilor cu anumite tipuri de cancere.
Cartofii - buni mai ales fierti si copti. Sunt importanti modulatori ai secretiei de gastrina, o enzima produsa de stomac si implicata in cresterea aciditatii gastrice. Aceasta aciditate ar trebui sa creasca atunci cand persoana respectiva mananca insa, din cauza unor dezechilibre, aciditatea gastrica ridicata se mentine, devine cronica, duce la gastrita si in continuare prezinta un important factor de risc pentru aparitita cancerului gastric. De asemenea, gastrita este asociata si cu boala de reflux (refluxul gastro-esofagian) ce reprezinta de asemenea un risc major pentru aparitita cancerului esofagian.
Usturoiul - contine intr-o concentratie foarte mare o substanta care are capacitatea de a incetini dezvoltarea cancerului pulmonar cu pana la 50%.
Pestele – acizii grasi omega 3 sunt cunoscuti pentru multiplele lor beneficii printre care si scaderea "colesterolului rau", stimularea imunitatii, prevenirea trombozelor, dar si capacitatea de a preveni instalarea anumitor tumori precum cele mamare, cancerelor de colon, de prostata sau limfatice.
Sfecla rosie - ajuta foarte mult in tratarea leucemiei, iar frunzele acesteia au un puternic efect anticancerigen.
Morcovii - sunt foarte bogati in minerale si vitamine (radacina).
Cerealele integrale - contin multe fibre cu rol in reglarea tranzitului intestinal, precum si o serie de glucide care au o caracteristica aparte si anume aceea ca absorbtia lor se face lent, asigurand energia pentru mai mult timp. Alimentatia din zilele noastre nu mai este atat de naturala ca pe vremuri, iar colonul este supus unei cantitati mari de toxine, mai ales ca majoritatea oamenilor sunt consumatori de carne. Acumularea acestor toxine schimba flora intestinala, deregleaza absorbtia si in final se produc dezechilibre in tot organismul. Cerealele regleaza tranzitul intestial si previn aparitia cancerului colo-rectal.
Vitamina D - poate preveni apariţia cancerului de colon, plămâni şi a celui mamar. Această vitamină se asimilează în organism cu ajutorul soarelui, precum şi prin dieta care conţine peşti ca somonul, somnul, sardinele, macroul.
Fasolea şi lintea - bogate în fitochimicale. S-a demonstrat că acestea încetinesc sau chiar previn degradarea ADN-ului, una dintre cauzele apariţiei cancerului. Fibrele din cele două alimente apără împotriva cancerului de colon.
Conopida şi varza - bogate în selenium, sulforan, s.a. cu proprietăţi anticancer. E de preferat sa nu fie mancate crude.
Sfecla şi spanacul - sursă importantă de acid folic, beta-caroten, luteină şi zeaxantină, antioxidanţi puternici împotriva dezvoltării cancerului.

Dr. Loti Popescu
Master European Promovarea Sanatatii si Educatie pentru Sanatate
Coordonator PN V
DSPJ Constanta