STILUL DE VIATA SANATOS PE PERIOADA IERNII - 09-12-2009
« Înapoi la Materiale informative privind sănătatea publică

STILUL DE VIATA SANATOS PE PERIOADA IERNII - 09-12-2009

CE INSEAMNA UN STIL DE VIATA SANATOS PE
PERIOADA IERNII ?

O alimentatie sanatoasa si echilibrata este importanta atat pentru mentinerea si intarirea sistemului imunitar dar si pentru a preveni surplusul ponderal. In alcatuirea dietei pentru sezonul rece trebuie sa tinem seama de :
- varsta,
- activitatea desfasurata,
- cat de mult timp petrecem in aer liber.

Daca este vorba despre o persoana sedentara si care isi petrece majoritatea timpului in medii incalzite, atunci este de dorit sa isi mentina, pe cat e posibil, dieta de vara: alimente usoare, multe legume si fructe. In caz contrar, kilogramele in plus se vor acumula.
Lucrurile stau cu totul altfel in cazul persoanelor obligate sa stea mai multe ore la temperaturi negative. In asemenea cazuri, dieta trebuie sa fie mai bogata din punct de vedere caloric.

Pe durata sezonului rece, putem profita de portocale, mandarine, grepfruit, clementine, kiwi, mere, banane ce sunt bogate in vitamina C si bioflavonoide, de legume precum morcovi, praz, cartofi, varza, conopida atat sub forma proaspata dar si congelate sau sub forma de muraturi (atentie la sare!).
Se recomanda sa asiguram organismului cel putin 5 portii de fructe si legume zilnic.
De asemenea, se recomanda consumarea a cat mai multor supe calde, care sunt nutritive si nu ingrasa. O alta recomandare sunt bauturile calde, in special ceaiurile, care ajuta si la prevenirea racelii si la hidratarea atat de necesara.

Si aportul de proteine de calitate superioara este important, deoarece ele cresc imunitatea prin intermediul anticorpilor. Iarna se poate consuma un ou la 2 zile, stiut fiind ca proteina din albusul de ou este asimilata in totalitate. Proteinele nu furnizeaza multe calorii, insa ajuta la mentinerea echilibrului masei musculare, care genereaza caldura necesara in efortul de adaptare la conditiile de frig.

Cand expunerea la frig este prelungita, ponderea grasimilor in dieta zilnica poate sa ajunga la 30 %, ele fiind principala sursa de calorii. Sunt recomandate grasimile vegetale si animale de calitate.

Nu trebuie uitat execitiul fizic care este o componenta de baza a unui stil de viata sanatos. Pentru mentinerea unui tonus bun, a unei stari fizice si mentale bune, zilnic trebuie facut, macar, minimum un set de exercitii de inviorare sau/si 30 minute de miscare.

Dintre vitamine o contributie importanta o are vitamina C care ajuta la scurtarea duratei racelii si reducerea severitatii simptomatologiei, la cresterea imunitatii. Vitamina A este un nutrient esential pentru mucoasa sistemului respirator, iar vitaminele din grupul B au si rol antiinflamator, ajutand la ameliorarea simptomelor infectiilor de cai respiratorii superioare.

Respectarea acestor recomandari vor duce la imbunatatirea starii de sanatate, la scaderea riscului de imbolnavire prin intarirea sistemului imunitar si la cresterea tonusului psihic si fizic.

Dr. Loti Popescu
Master European Promovarea Sanatatii si Educatie pentru Sanatate
Sef BPPSEPS
DSPJ Constanta